dezd

poniedziałek, 8 października 2018

Rajd Wielkiej Brytanii 2018: Zwycięstwo Ogiera, dramat Tanaka

Tegoroczny Rajd Wielkiej Brytanii okazał się wymagający dla kierowców. Ostatecznie zwycięzcą okazał się francuski duet Sebastien Ogier/Julien Ingrassia, który skorzystał na problemach Otta Tanaka. Estończyk był głównym faworytem, niestety w jego Toyocie doszło do awarii, która wykluczyła go z walki o podium. Ostatni weekend nie przyniósł zmian w kwestii lidera klasyfikacji sezonu; wciąż pozostaje nim Thierry Neuville. Łukasz Pieniążek, jako jedyny reprezentujący polskie barwy, zajął dobre, szóste miejsce w klasie WRC2.

Drugi rezultat uzyskał Jari-Matti Latvala (+10,6 sek). Fin również miał szansę na zwycięstwo, bowiem w niedzielę tracił tylko 1,7 sekundy do lidera, jednak Ogier zaprezentował lepsze tempo. Podium zamknęła trzecia ekipa Toyoty - Esapekka Lappi i Janne Ferm (+35,1 sek). Czwarte miejsce zajął Craig Breen (+1:10,4 min), na piątej pozycji uplasował się Thierry Neuville (+1:14,4 min), szósty rezultat uzyskał Andreas Mikkelsen (+1:15,9 min). Z siódmym czasem na mecie rajdu zameldował się Hayden Paddon (+1:18,4 min), z ósmym - Mads Ostberg (+1:21,6 min). Pierwszą dziesiątkę klasyfikacji zamykają dwaj zawodnicy rywalizujący w klasie WRC2: Kalle Rovanpera (+9:14,7 min) oraz Pontus Tidemand (+10:48,9 min).

Na Power Stage'u (OS20) najlepszy okazał się Jari-Matti Latvala. Na drugim miejscu, ze stratą zaledwie 0,8 sekundy uplasował się Ott Tanak. Trzecią pozycję na dodatkowo punktowanym odcinku zajął Sebastien Ogier (+5,3 sek). Pierwszą piątkę Power Stage'a zamknęli Thierry Neuville (+5,7 sek) i Esapekka Lappi (+8,3 sek).

W klasie WRC2 bezkonkurencyjny okazał się młody Kalle Rovanpera, który 1.10. ukończył 18 lat. Przejechał on genialny rajd, nie popełniając błędów, czym zapewnił sobie pierwszą wygraną w WRC2 w tym roku. Ostatnio na najwyższym stopniu podium w tej klasie Fin stawał po Rajdzie Australii, gdzie jechał Fordem Fiestą R5. W tym sezonie jego najlepszym wynikiem jak dotąd było 2. miejsce w klasie WRC2, wywalczone podczas Rajdu Niemiec. W sezonie 2018 Rovanpera zmienił auto na Fabię R5.


Jedyna polska załoga, Łukasz Pieniążek i Przemysław Mazur, zajęli 6. miejsce w klasyfikacji WRC2. Polak pojechał dobry rajd, na OS4 popełnił błąd, przy niewielkiej prędkości wypadł z trasy. Pojawiły się także problemy redukcją biegu z 3. na wsteczny, co kosztowało go stratę blisko 1,5 minuty. W ubiegłym sezonie Pieniążek ukończył ten rajd na 9 pozycji w swojej klasie.

Walijskie szutry niestety dla kilku zawodników okazały się pechowe. Ott Tanak, który był faworytem w walce o zwycięstwo, stracił szansę na podium wskutek awarii w jego Toyocie. Na OS16, po wylądowaniu po hopie uszkodzeniu uległy podłoga silnika i chłodnica, temperatura oleju zaczęła gwałtownie wzrastać i załoga musiała się zatrzymać. Jak mocno Estończyk zarył przodem auta w ziemię, możecie zobaczyć na poniższym filmie; płyta chroniąca jednostkę napędową osadzona była naprawdę głęboko. Pech jest tym większy, bo gdyby Estończyk utrzymał pozycję lidera rajdu, to miałby szansę na awans na pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej sezonu. Ostatecznie po Rajdzie Wielkiej Brytanii pozostaje na 3. miejscu.





Pecha nie uniknął także aktualny lider klasyfikacji generalnej, Thierry Neuville. W sobotę na OS11 wypadł z trasy, przez co stracił blisko minutę i spadł z 2. na 8. miejsce. Feralny oes Belg podsumował następująco: "W końcu przychodzi taki moment, jak od początku roku jeździ się na limicie. To mój pierwszy raz od Monte Carlo, gdy przez swoją pomyłkę gdzieś utknąłem. Auto jest w porządku."

Pierwsza piątka sezonu WRC:
1. Thierry Neuville (189 pkt)
2. Sebastien Ogier (182 pkt)
3. Ott Tanak (168 pkt)
4. Esapekka Lappi (104 pkt)
5. Jari-Matti Latvala (98 pkt)

Pierwsza piątka sezonu WRC2:
1. Jan Kopecky (125 pkt)
2. Pontus Tidemand (111 pkt)
3. Gus Greensmith (70 pkt)
4. Kalle Rovanpera (65 pkt)
5. Łukasz Pieniążek (56 pkt)

fot. Jaanus Ree/redbullcontentpool

Zapraszamy do polubienia fanpage MotoReporter na Facebooku oraz do śledzenia naszego Instagramaaby być na bieżąco.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz