Listwa - pasek

czwartek, 2 września 2021

Rajd Śląska 2021: Motoryzacyjne widowisko z udziałem ponad 100 załóg

Trzy mistrzowskie cykle, 106 załóg, trzech mistrzów Polski, dziewięć odcinków specjalnych i ponad 100 km ścigania – to najważniejsze liczby tegorocznego Rajdu Śląska. Największa motoryzacyjna impreza w regionie odbędzie się w dniach 10-11 września 2021 r. W zawodach, które po raz kolejny odbywają się pod patronatem Jakuba Chełstowskiego, Marszałka województwa śląskiego, będą rywalizować uczestnicy ProfiAuto Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski oraz Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska. Wszystkie szczegóły dotyczące 5. edycji Rajdu Śląska poznaliśmy dziś, podczas plenerowej konferencji prasowej na Stadionie Śląskim.

Na starcie zawodów, którym tym razem będzie zlokalizowany będzie na placu Sławika i Antalla w centrum Katowic, zjawi się cała krajowa czołówka, na czele z trójką mistrzów Polski. Pierwszym z nich jest kierowca ORLEN Team Mikołaj Marczyk (Skoda Fabia Rally2 Evo, pilot: Szymon Gospodarczyk). Aktualny lider punktacji krajowego czempionatu właśnie na Śląsku rozpoczynał swoją profesjonalną rajdową karierę, a w sezonie 2019 zwycięstwem w Rajdzie Śląska przypieczętował zdobycie tytułu mistrza Polski. Udział zapowiedział także Grzegorz Grzyb (Skoda Fabia Rally2 Evo, pilot: Michał Poradzisz), dwukrotny triumfator mistrzostw kraju (2016 i 2018), który rok temu ukończył Rajd Śląska na drugim miejscu. W gronie czempionów jest też zawodnik z województwa śląskiego – pochodzący z Bielska-Białej Wojciech Chuchała (Skoda Fabia Rally2 Evo, pilot: Sebastian Rozwadowski) – mistrz Polski z 2014 roku.

Rajdówkami z najwyższej półki dysponują również inni zawodnicy z województwa śląskiego, którzy w domowym rajdzie z pewnością celują w miejsca w ścisłej czołówce. Pochodzący z Żywca Kacper Wróblewski skorzysta ze Skody Fabii Rally2 Evo (pilot: Jakub Wróbel), a ustronianin Jarek Szeja pojedzie Hyundaiem i20 R5 (pilot: Marcin Szeja).

– Domowy start zawsze wiąże się z większą presją, ale ja przede wszystkim cieszę się, że będę mógł ten rajd przeżyć z wszystkimi naszymi partnerami, przyjaciółmi i kibicami. Pochodzimy z Ustronia, wspierają nas śląskie firmy, jesteśmy sportowcami, więc wynik też ma znaczenie, ale jeszcze ważniejsza jest obecność w Rajdzie Śląska – powiedział Jarek Szeja.

– Cieszę się, że tegoroczny Rajd Śląska już może odbyć się z udziałem kibiców. Liczę, że zobaczymy ich przy trasie jak najwięcej. Gdybym miał im polecić odcinek do obejrzenia, to byłoby to Chybie. To zapętlona próba, co oznacza, że w jednym miejscu można zobaczyć rajdówki kilkukrotnie. Oprócz to bardzo ciekawy, wymagający oes i niełatwo wykręcić na nim dobry wynik – mówił Kacper Wróblewski, reprezentujący barwy ORLEN Team.

Wśród faworytów do czołowych miejsc należy także wymienić też wicelidera mistrzostw – Tomasza Kasperczyka (Volkswagen Polo GTI R5, pilot: Damian Syty), który stawał na podium we wszystkich edycjach Rajdu Śląska, w tym w 2017 i 2018 roku na najwyższym stopniu.

Z kolei zabrzanin Dariusz Poloński (pilot: Łukasz Sitek) zaprezentuje widowiskową rajdówkę z napędem na tylne koła – Fiata Abartha 124 Rally. Łącznie do śląskiej rundy mistrzostw Polski zgłosiło się 61 załóg, z czego aż 28 pojedzie samochodami z napędem na cztery koła.

Na trasę Rajdu Śląska ruszą także zawodnicy, w samochodach, na widok których mocniej biją serca miłośników klasycznej motoryzacji. W ramach Motul HRSMP rywalizują załogi w bardzo różnorodnych i ciekawych rajdówkach sprzed lat – od konstrukcji z lat 60. XX w. po mocne auta z lat 90. Dla zachowania zgodności historycznej auta są podzielone na kategorie wiekowe. W tegorocznym Rajdzie Śląska kibice będą mogli zobaczyć w akcji 14 historycznych samochodów, w tym takie perełki, jak Audi Quattro, Porsche 911 SC, FSO Poloneza 2000 C, Subaru Legacy, Forda Sierrę Cosworth 4×4 czy też… Trabanta 601.

Prowadzenia w Historycznej Klasyfikacji Generalnej bronić będzie Piotr Zaleski (Porsche 911 SC, pilot: Piotr Szadkowski) – mistrz Polski w rajdach historycznych z 2018 r. O swoje czwarte zwycięstwo w śląskiej rundzie Motul HRSMP powalczą Robert Luty i Marcin Celiński (Subaru Legacy).

W ramach Rajdu Śląska rozegrany zostanie Rajd Mikołowsko-Żorski – czwarta impreza w kalendarzu Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska. Rundy tego cyklu mają krótszą trasę niż zawody w randzie mistrzostw Polski. Dla uczestników RSMŚl przygotowano siedem oesów o łącznej długości blisko 50 km. O punkty do klasyfikacji tego cyklu powalczy 31 załóg. Listę zgłoszeń otwierają aktualny lider punktacji Maciej Hawro (Honda Civic, pilot: Wojciech Kolaczek) oraz ubiegłoroczny mistrz Śląska Michał Rokita (Renault Clio, pilot: Rafał Ślęczka).

Już po raz piąty bazą Rajdu Śląska będzie Stadion Śląski. Na wielofunkcyjnym obiekcie w Chorzowie zlokalizowany będzie park serwisowy, czyli miejsce, w którym kibice mogą z bliska zobaczyć samochody rajdowe, a także mechaników przy pracy. Przed legendarnym Kotłem Czarownic zaplanowano także zakończenie zawodów – ceremonię mety, podczas której puchary odbiorą najlepsze załogi Rajdu Śląska.

Piąta edycja Rajdu Śląska rozpocznie się w samym sercu Katowic – na placu Sławika i Antalla, między Spodkiem i Międzynarodowym Centrum Kongresowym, gdzie w piątek, 10 września o godz. 18 odbędzie się ceremonia startu, a kibice będą mogli spotkać się z zawodnikami i zobaczyć wszystkie rajdówki z bliska.

Następnie o godz. 20 pod Stadionem Śląskim ruszy ściganie w Kryterium 100-lecia Powstań Śląskich, czyli pierwszy z dziewięciu odcinków specjalnych Rajdu Śląska. Widzowie będą mogli zobaczyć widowiskowe przejazdy rajdowych załóg na trasie wytyczonej na błoniach stadionu (od strony AKS). Szybkie nawroty wokół beczek, poślizgi dookoła ronda i iskry sypiące się z hamulców to tylko część wieczornego spektaklu.

Na sobotę, 11 września organizatorzy przygotowali osiem prób sportowych, czyli wyłączone z ruchu i zabezpieczone odcinki, na których będą rywalizować rajdowi kierowcy i piloci. Najpierw (start o godz. 8:00) rajdowcy pojawią się na trasie w miejscowości Wyry (powiat mikołowski), a następnie w Bestwinie (OS ARCHE, od godz. 9:00, powiat bielski), Chybiu (od 9:55, powiat cieszyński) i Jastrzębiu Zdroju (od 10:55). Po przejeździe tych oesów rajdowa kawalkada wróci na Stadion Śląski, gdzie zaplanowano przerwę na serwis (od 12:37). Drugą część sobotniego etapu Rajdu Śląska otworzy odcinek w centrum Katowic (od 13:30), po którym zawodnicy pojadą na południe województwa, by ponownie zmierzyć się na oesach w Bestwinie (OS ARCHE, od godz. 14:50), Chybiu (od godz. 15:45) i Jastrzębiu-Zdroju (od godz. 16:45).

Finałowy odcinek specjalny Rajdu Śląska będzie rozegrany jako Power Stage. W mistrzostwach Polski to dodatkowo punktowana próba. Pięć najszybszych załóg na tym oesie zdobywa kolejne punkty do klasyfikacji ProfiAuto Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski i Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.

Zakończenie rajdu i wręczenie pucharów – od godz. 18:30 na błoniach Stadionu Śląskiego.

fot.: rajdslaska.pl (1), Wojciech Anusiewicz (2, 4), Michał Sikora (3)
tekst: rajdslaska.pl

Zapraszamy do polubienia fanpage MotoReporter na Facebooku oraz do śledzenia naszego Instagrama, aby być na bieżąco.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz