Listwa - pasek

środa, 29 listopada 2017

Robert Kubica na torze Yas Marina. Podsumowanie dwóch dni testów

28 i 29 listopada to bardzo ważne dni w karierze Roberta Kubicy. Pierwszego dnia Polak o godzinie 6:00 polskiego czasu wyjechał na tor Yas Marina w Abu Zabi bolidem Williamsa z numerem 40 i wykonał ponad 100 okrążeń - najwięcej ze wszystkich testujących. Kolejnego dnia pokonał mniej okrążeń, ale był najszybszy z trójki kierowców, która testowała z zespołem Williams. Przygotowaliśmy dla Was zdjęcia i filmy z wczoraj oraz odpowiedzieliśmy na kilka kluczowych pytań - zapraszamy do lektury.

WTOREK, 28 LISTOPADA

Robert Kubica pojawił się na torze w Abu Zabi o godzinie 6:00,było to okrążenie instalacyjne. Kilka minut później Polak znowu wyjechał z boksu ekipy Williams, jednakże pokonał kilka okrążeń więcej. Jak mówił pod koniec dnia Paddy Lowe, dyrektor techniczny zespołu z Grove, testy te były przeprowadzone aby polski kierowca nabrał pewności w bolidzie. Zauważalne to było z każdym kolejnym okrążeniem Kubicy, jednakże warto dodać, że czasy nie były najważniejszym elementem wtorkowych testów.

Po godzinie 8:00 Kubica ponownie pojawił się na torze. Każdy wyjazd na tor Polaka był obserwowany przez masę dziennikarzy zebranych wokół boksu Williamsa. Polski kierowca przejechał kilka okrążeń na oponach miękkich, by tuż przed 9 zjechać po supermiękką mieszankę oznaczoną kolorem czerwonym. Kubica był obecny na torze do 9:30, następnie zjechał na krótką przerwę. Jego najlepszy czas wtedy wynosił 1:41,296, który okazał się być najlepszym wynikiem po wtorkowych testach.



Zaraz po 10 Polak ponownie pojawił się na torze na oponach o średniej twardości w bolidzie zatankowanym do pełna. Zgodnie z planem testy Kubicy miały zakończyć się o 10:30, jednakże bolid z numerem 40 nadal pozostawał na torze. O godzinie 11 był szybki pit stop podczas którego polski kierowca dostał supermiękkie opony. Sytuacja powtarzała się do godziny 12. Robert Kubica zrezygnował z lunchu by móc testować. Finalnie pokonał on równo 100 okrążeń, najwięcej ze wszystkich testujących.
Polak po testach spędził dużo czasu rozmawiając do późnych godzin wieczornych z inżynierami wspólnie pracując nad ustawieniami bolidu.



 
ŚRODA, 29 LISTOPADA
Od godziny 6 w bolidzie Williamsa z numerem 41 na torze był Sergey Sirotkin. Jazda Rosjanina została przerwana około 10 przez problemy techniczne. O godzinie 11 Sirotkin ponownie wyjechał z boksu Williamsa. Jego jazda była cały czas obserwowana przez Kubicę.

Robert Kubica miał planowo pojawić się na torze około godziny 13 i jego testy miały trwać do 15. Niestety, było opóźnienie i Polak wyjechał z boksu o godzinie 13:30. Tego dnia miał on wykonywać przejazdy "na czas" z małą ilością paliwa. 



Polski kierowca pierwszy dzisiejszy przejazd wykonał na najbardziej miękkiej mieszance Pirelli - na "hypersoft'ach". Kubica wykonał kilka okrążeń, z czego czas najszybszego wynosił 1:40.932, i zjechał na pit stop, który możecie zobaczyć na filmie poniżej.



O 13:50 Robert Kubica zjechał po supermiekką mieszankę oznaczoną kolorem czerwonym. Polski kierowca przyspieszył i znacznie zbliżył się do bariery 1:40 min na okrążeniu, gdyż pokonał on pętlę toru Yas Marina w czasie 1:40.022. O 14:05 Kubica zjechał do boksu, ale nie na długo. 10 minut później ponownie wyjeżdżał on z pitlane, tym razem mając założoną ponownie supermiękkie opony.

Polak wykonywał krótkie stinty, których długość nie przekraczała 3-4 okrążeń. Około 14:30 Kubica wyjechał na ultrasoftach (mieszanka twardsza od hypersoft'ów, ale bardziej miękka niż supersofty), by kilka minut później założyć hypersofty. Polak notował czasy zbliżone do swojego najlepszego.


O 14:50 Kubica wyjechał po raz ostatni na tor Yas Marina, miał założone hypersofty. Na pierwszym pomiarowym okrążeniu wykręcił swój najlepszy czas - 1:39.485. Wynik ten był najlepszy spośród kierowców testujących dla ekipy Williamsa.



Dzisiejsze testy Paddy Lowe ocenił jako "fantastyczną pracę Roberta Kubicy". Dyrektor techniczny Williamsa ponownie podkreślał, że Polak nie miał żadnych problemów ze strony fizycznej, o czym możecie przeczytać poniżej.
Warto podkreślić, że Robert Kubica po testach dostał zakaz udzielania wywiadów mediom, natomiast drugi z testujących dzisiaj, Sergey Sirotkin - nie.
Wyniki dzisiejszych testów możecie zobaczyć poniżej (fot.: Cezary Gutowski).


Poniżej odpowiadamy na kilka kluczowych pytań odnoszących się do testów Roberta Kubicy.

Czy Kubica posiada już superlicencję potrzebną do startów w F1?

Tak. Podczas wyjazdu z boksu Williamsa można było wielokrotnie zaobserwować, że z tyłu bolidu świeci się czerwona lampka. Kierowca, który nie posiada superlicencji wyjeżdża na tor ze światłem emitującym zieloną barwę. Poniżej możecie to zobaczyć na przykładzie Olivera Turvey'a, który wczoraj jeździł z zespołem McLaren.


Jak wygląda forma fizyczna Roberta Kubicy?


O tym wypowiedział się Paddy Lowe, co mogliśmy usłyszeć Magazynie Eleven F1: "Nie ma żadnych problemów w kwestiach zdrowotnych w przypadku Roberta, może jechać cały weekend wyścigowy".

Zmiany w bolidzie specjalnie pod Roberta?

Jeden z dużych polskich portali zajmujących się motorsportem opublikował na swoim fanpage zdjęcie jakoby kokpit był specjalnie dla Kubicy specjalnie przystosowany. Jest to absolutna nieprawda. Dzień przed jazdami kierowcy mają specjalnie odlewane siedzenia i mierzone są zakresy ich ruchów. Natomiast headrest, czyli wyjmowany z bolidu element wykonany ze specjalnej pianki, która jest miękka w dotyku, ale przy większych obciążeniach twardnieje by przenieść obciążenie, tworzony jest specjalnie pod każdego kierowcę, więc ciężko tutaj mówić o specjalnych modyfikacjach tworzonych pod Polaka. Warto dodać, że jakiekolwiek modyfikacje bolidu są zabronione, co jasno określone jest w przepisach.
Jedynym przystosowaniem, które jest już znanym z innych bolidów rozwiązaniem, jest modyfikacja łopatek skrzyni biegów, jednakże ciężko mówić tu o dużych zmianach, gdyż duża część kierowców F1 ma tworzone kierownice pod siebie. O wspomnianej modyfikacji wypowiedział się Paddy Lowe: "Tak naprawdę chodzi głównie o to, że [Kubica] zmienia biegi jedną ręką, a i tak w większości samochodów jest rozwiązanie w łopatkach typu "pchnij - pociągnij". Robert woli takie rozwiązanie niż dwie różne łopatki".

Jak Robert Kubica ocenia swoje przygotowanie fizyczne?

O tym Robert Kubica mówił w rozmowie z Cezarym Gutowskim dla Przeglądu Sportowego: "Jeśli chodzi o przygotowanie fizycznie jestem w znacznie lepszej formie, niż byłem, gdy ścigałem się w 2010 roku, więc... Motywacji mi nie brakuje, organizm reaguje tak, jak trzeba, choć zaczynam niemal od zera. Formuła 1 tak bardzo się zmieniła przez ostatnich siedem lat... Moje poprzednie doświadczenia z F1 pomagają mi w szybszym uczeniu się, niż kiedyś, ale wciąż czuję się, jakby to był pierwszy dzień w szkole".
Cały wywiad możecie przeczytać tutaj: Kubica: Jestem w lepszej formie niż przed wypadkiem

Jak ocenia jazdę Kubicy Sergey Sirotkin?

- Oczywiście mógłbym zacząć od opowiadania o czasach okrążeń, ale dla mnie, cokolwiek mówią czasy, nie ma to znaczenia. Sam fakt, że jeździ tym samochodem i to na rozsądnym poziomie, sprawia, że ja czuję za niego dumę. Większość ludzi nie zdaje sobie sprawy z tego jakie to jest trudne. Dla mnie jest… nie powiem „bohaterem”, ale na pewno mam dla niego ogromny szacunek. Nie będę nawet rozmawiał o tempie. To, co on robi, to mega osiągnięcie - powiedział rosyjski kierowca w rozmowie z Cezarym Gutowskim. 
Cały wywiad możecie przeczytać tutaj: Sirotkin: To, co robi Kubica to wielkie osiągnięcie

Zapraszamy do polubienia fanpage MotoReporter na Facebooku oraz do śledzenia naszego Instagramaaby być na bieżąco.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz