Odcinek kwalifikacyjny funkcjonuje w mistrzostwach Europy od sezonu 2013. Pozycję startową do pierwszego etapu zawodów wybiera 15 najszybszych kierowców tej próby. Im lepszy czas i miejsce, tym większy wybór ma dany zawodnik. Dzięki temu zasady ustalania kolejności są bardziej uczciwe i decydują o niej kwestie sportowe.
Pozycja na drodze to ważny element rajdowej strategii, szczególnie w rajdach rozgrywanych na luźnej nawierzchni. Szutrowe drogi są pokryte warstwą luźnego szutru, kurzu i piachu, które obniżają przyczepność. Pierwsze samochody ruszające na dany oes „odkurzają” trasę, poprawiając jednocześnie warunki dla kolejnych zawodników, którzy mogą skorzystać z lepszej przyczepności, a co za tym idzie – jechać szybciej. Z kolei w rajdach asfaltowych, szczególnie w czasie deszczu, kierowcy preferują jazdę na początku stawki.
W sezonie 2022 zasady rozgrywania odcinka kwalifikacyjnego uległy niewielkim zmianom. Biorą w nim udział wyłącznie zawodnicy dysponujący rajdówkami Rally2/R5, czyli najbardziej zaawansowanymi konstrukcjami dopuszczonymi do startów w mistrzostwach regionalnych, takich jak FIA ERC. Co więcej, kierowcy z list priorytetowych FIA i ERC1 są zobowiązani do rywalizacji w kwalifikacjach.
Najszybszy zawodnik odcinka kwalifikacyjnego decyduje jako pierwszy i może wybrać pozycję startową od piętnastej do pierwszej. Autor drugiego czasu w kwalifikacjach wybiera jako drugi, trzeci jako trzeci i tak aż do miejsca numer piętnaście. Zawodnicy, którzy uplasowali się na miejscach powyżej szesnastego są ustawiani na liście startowej zgodnie z wynikami uzyskanymi na odcinku kwalifikacyjnym.
W drugim dniu rajdu kolejność startową wyznacza odwrócona klasyfikacja zawodów po pierwszym etapie. Lider rusza jako piętnasty, a piętnasty w tabeli z czasami otwiera trasę.
W ORLEN 78. Rajdzie Polski odcinek kwalifikacyjny zostanie rozegrany na 3,46-kilometrowym fragmencie próby Baranowo, znanej z poprzednich edycji zawodów.
Zapraszamy do polubienia fanpage MotoReporter na Facebooku oraz do śledzenia naszego Instagrama, aby być na bieżąco.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz