2025 to drugi rok z rzędu, w którym starcie na asfaltowych oesach Lubelszczyzny jest drugą odsłoną rywalizacji w krajowym czempionacie. Historia Rajdu Nadwiślańskiego w RSMP jest jednak znacznie dłuższa.
Pierwszą edycję zawodów przeprowadzono w 2013 roku, jeszcze jako rundę Rajdowego Pucharu Polski. Zwyciężyli Jarek i Marcin Szejowie (Citroen C2 R2 Max), którzy w tym sezonie wracają na trasę imprezy jako obrońcy tytułu mistrzów Polski.
Już po roku rajd awansował do kalendarza RSMP, a z triumfu cieszyli się Wojciech Chuchała i Sebastian Rozwadowski (Ford Fiesta R5), dla których był to krok w stronę mistrzostwa kraju. W kolejnych sezonach Rajd Nadwiślański był pewnym punktem kalendarza RSMP. W 2017 roku – jednorazowo – bazę zawodów gościł Lublin. Pierwsze miejsce zajęli Filip Nivette i Kamil Heller (Skoda Fabia R5), czym przypieczętowali zdobycie tytułu mistrzów Polski.
W 2020 i 2022 roku plany organizatorom Rajdu Nadwiślańskiego pokrzyżowała pandemia COVID-19 i związane z nią obostrzenia. Po przerwie w sezonach 2022-2033, rok temu Rajd Nadwiślański powrócił do kalendarza RSMP.
Kilka zmian i sprawdzone oesy
W 2025 roku bazę rajdu i park serwisowy ponownie gościć będzie nowoczesna hala widowiskowo-sportowa w Puławach. Przedsmakiem sportowej rywalizacji będzie odcinek testowy. Przedrajdową rozgrzewkę zaplanowano w miejscowości Kaleń, wykorzystując nieco ponad 5-kilometrowy fragment oesu Kurów. Odcinek testowy będzie do dyspozycji załóg w sobotę, 24 maja, od 7:30 do 10:30.Dla uproszczenia rajdowej logistyki, start Rajdu Nadwiślańskiego przeniesiono na południe od Puław – w okolice prób sportowych zaplanowanych na sobotę. Uczestnicy drugiej rundy RSMP ruszą do rywalizacji z Rynku w Urzędowie. Pierwsza z załóg przejedzie linię startu o 13:30.
Następnymi punktami programu zawodów są odcinki specjalne Józefów (11,83 km, od 13:55) oraz Urzędów (16,45 km, od 14:45) – znane z poprzednich edycji Rajdu Nadwiślańskiego. Na sobotę, 24 maja przygotowano ich nieco skrócone warianty – w porównaniu do 2021 roku, kiedy to po raz ostatni rywalizowano na tych oesach.
Po dwóch próbach przewidziano oddalony serwis w Kraśniku (od 15:35), zlokalizowany przy Zakładach Metalowych (ul. Fabryczna). Po 30-minutowej przerwie załogi ponownie zmierzą się w Józefowie (od 16:40) i Urzędowie (od 17:30).
Sobotni etap rywalizacji zakończy się widowiskowym starciem na ulicach Puław. Rywalizacja na trasie o długości 2,6 km ruszy o godzinie 20.
Więcej ścigania w niedzielę
Drugi etap tegorocznego Rajdu Nadwiślańskiego to trzy odcinki specjalne. Na każdym z nich rajdowe załogi mają się pojawić dwukrotnie. Niedzielna część zawodów rozpocznie się od najdłuższej próby w harmonogramie, a więc oesu Wilków, liczącego 18,65 km (od 8:15). Wytyczono go niemal identycznie, jak w latach 2024 i 2021, lecz z jedną istotną różnicą – tym razem zawodnicy pokonają go w odwrotnym kierunku – z północy na południe.Zmianę kierunku jazdy wprowadzono również na trasie oesu Zakrzów (11,25 km, od 9:00). Pętlę zakończy starcie na odcinku specjalnym Kurów, który nie tylko będzie odwrócony, lecz także nieco wydłużony względem poprzedniej edycji Rajdu Nadwiślańskiego (17 km, od 10:35).
Na 11:45 zaplanowano 30-minutowy serwis w Puławach, po którym załogi ponownie zmierzą się na trzech wspomnianych odcinkach specjalnych (odpowiednio od 13:05, 13:50 i 15:25). Drugi przejazd próby w Kurowie będzie rozegrany jako Power Stage, a więc dodatkowo punktowany oes. Pięć najszybszych załóg na tym oesie zdobywa dodatkowe punkty do klasyfikacji mistrzostw.
Ceremonia zakończenia zawodów i wręczenia pucharów – od 16:35 przy hali widowiskowo-sportowej w Puławach.
Łącznie trasa rajdu liczy 503 km, z czego 152,96 km (30,3 proc.) to dystans prób sportowych.
Kto zostanie rekordzistą?
Najwięcej wygranych oesów – siedemnaście – ma na swoim załoga Filip Nivette/Kamil Heller oraz Grzegorz Grzyb. Cztery razy na podium Nadwiślańskiego stawał Grzegorz Grzyb. Trzykrotnie dokonali tego Mikołaj Marczyk i Tomasz Kasperczyk. Z kolei wśród pilotów takim osiągnięciem mogą się pochwalić Szymon Gospodarczyk i Damian Syty.
Program Rajdu Nadwiślańskiego 2025
Sobota, 24 maja (5 odcinków specjalnych, łącznie 59,16 km):7:30-10:30 – odcinek testowy: Kaleń (5,21 km)
13:30 – ceremonia startu (Rynek w Urzędowie)
13:55 – OS 1: Józefów 1 (11,83 km)
14:45 – OS 2: Urzędów 1 (16,45 km)
15:35 – oddalony serwis A (30 min): Kraśnik
16:40 – OS 3: Józefów 2 (11,83 km)
17:30 – OS 4: Urzędów 2 (16,45 km)
20:00 – OS 5: Puławy (2,6 km)
20:10 – serwis B (45 min): Hala widowiskowo-sportowa Puławy
Niedziela, 25 maja (6 odcinków specjalnych – łącznie 93,8 km)
7:10 – serwis C (15 min): hala widowiskowo-sportowa Puławy
8:15 – OS 6: Wilków 1 (18,65 km)
9:00 – OS 7: Zakrzów 1 (11,25 km)
10:35 – OS 8: Kurów 1 (17 km)
11:45 – Serwis D (30 min): hala widowiskowo-sportowa Puławy
13:05 – OS 9: Wilków 2 (18,65 km)
13:50 – OS 10: Zakrzów 2 (11,25 km)
15:25 – OS 11: Kurów 2 (Power Stage, 17 km)
16:35 – ceremonia mety (Arena Puławy)
Mapy
- wszystkie odcinki
- odcinek testowy Kaleń (5,21 km)
- OS Józefów (11,83 km)
- OS Urzędów (16,45 km)
- OS Puławy (2,6 km)
- OS Wilków (18,65 km)
- OS Zakrzów (11,25 km)
- OS Kurów (17 km)
Lista zgłoszeń
tekst: rsmp.pl, fot.: rajdnadwislanski.pl, rsmp.pl/Maciej Niechwiadowicz
Zapraszamy do polubienia fanpage MotoReporter na Facebooku, aby być na bieżąco.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz